octombrie6 , 2024

Protecția Consumatorului Alba a aplicat sancțiuni de peste 1.300.000 de lei în luna noiembrie

În luna noiembrie 2023, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Alba (CJPC ALBA) a desfășurat o serie de acțiuni de verificare a modului în care este respectată legislația specifică în vigoare, la 181 operatori economici care activează în domeniile prestării de servicii de alimentație publică, comercializării de bunuri alimentare și nealimentare, precum și prestării de servicii nealimentare.

Pentru neregulile constatate, comisarii CJPC Alba au aplicat următoarele sancțiuni și măsuri complementare:

– 127 amenzi contravenționale în valoare de aproape 1.400.000 lei;

– 124 avertismente;

În funcție de domeniul de activitate al operatorilor economici, au fost aplicate următoarele sancțiuni:

1.Pentru activități de comercializare bunuri alimentare, precum și prestări servicii de alimentație publică s-au desfășurat în total 97 de acțiuni

Sancțiuni:

– 93 amenzi contravenționale în valoare de peste 1100.000 lei;

– 65 avertismente;

– oprirea definitivă de la comercializare a unor produse dovedite a fi neconforme în valoare de peste 33.000 lei

– oprirea temporară de la comercializare a unor produse care prezentau abateri de la legislația în vigoare până la remedierea deficiențelor constatate, în valoare de peste 10.000 lei

S-au dispus măsuri de oprire temporară a prestării serviciilor în cazul a 6 operatori economici.

2.Pentru activități de comercializare bunuri nealimentare, precum și prestări servicii nealimentare s-au desfășurat în total 86 de acțiuni de control

Sancțiuni:

– 34 amenzi contravenționale în valoare de circa 300.000 lei;

– 59 avertismente;

– oprirea definitivă de la comercializare a unor produse dovedite a fi neconforme în valoare de de aproximativ 13.000 lei

– oprirea temporară de la comercializare a unor produse care prezentau abateri de la legislația în vigoare până la remedierea deficiențelor constatate, în valoare de circa 450.000 lei

Dintre cele mai frecvente abateri constatate, menționăm:

– abateri privind calitatea serviciilor prestate în locuri de joacă: echipamente uzate, rupte, cu plastic deteriorat, părți și componente rupte/lipsă; lipsa instrucţiunilor de utilizare, lipsa instrucţiunilor de montaj şi a instrucţiunilor de întreţinere, abateri privind informarea consumatorilor: lipsa panoului de avertizare, lipsa plăcuțelor de identificare a echipamentelor în locurile de joacă, existența unor echipamente rupte, lipsă părți componente echipamente, vopsea exfoliată, lipsă porțiuni gard împrejmuire, platforme complexe deteriorate, scaune și balansoare deteriorate sau rupte;

– prestări servicii care pot afecta viata si sanatatea consumatorilor- amplasarea echipamentelor de agrement din locurile de joacă în proximitatea postului de transformare și al liniilor de joasă tensiune;

– lipsă certificate de conformitate aferente echipamentelor din exploatare din locurile de joacă, astfel nu se face dovada exploatării echipamentelor cu certificate de conformitate

– lipsă autorizație de contruire în condițiile legii;

– comercializare jucării notificate RAPEX, comercializare jucării considerate periculoase- fără elemente de identificare, caracterizare, fără instrucțiuni de utilizare;

– produse nesigure- grad ridicat de coroziune, defecte de natură fizică – butelii cu defecte de coroziune;

– comercializarea unor produse alimentare cu data durabilităţii minimale/data limită de consum depășită, produse cu parametrii organoleptici modificați;

– nerespectarea temperaturilor impuse de producători: produse cu arsură majoră de gheață, schimbarea stării termice a preparatelor culinare;

– folosirea unor agregate frigorifice și echipamente/ ustensile neigienizate, nerespectarea completării zilnice a graficului de temperatură, lipsa graficelor de schimbare a a uleiului;

– lipsa delimitării spaţiilor aferente înlocuitorilor de produse lactate, separat de produsele lactate, pentru a asigura informarea corectă a consumatorilor;

– lipsă informare privind data durabilității minimale sau data limită de consum a produsului;

– comercializarea unor produse alimentare cu diferenţe de gramaj faţă de cel înscris pe eticheta produselor sau pe ambalaj;

– lipsa afișării substanțelor alergene conținute de preparate și a celor care provin din produse congelate;

– lipsă menționare țară de origine și calitate la raft sau mențiune diferită față de cea din documente.

– lipsa informații corecte, caracteristici ale produselor, lipsă informare la loc vizibil și lizibil cu privire la principalele informații despre produse; lipsă traducere în limba romana a caracteristicilor produselor

– prestare servicii de tip After School/ SDS fără afisarea listei meniu avizată de specialist și realizată în colaborare cu conducătorul unității

– practici comerciale incorecte, produse la reducere cu 3 zile înainte de expirare care nu au fost sortate și delimitate separat, produse aflate în catalogul de oferte și neexistente la vânzare, ofertă reducere de preț afișată la raft, fără existența fizică a produsului;

– comercializare produse la ofertă de preț fără mențiunea în limita stocului disponibil;

– lipsa afișării prețurilor de vânzare/ lipsă preț per unitate de măsură;

– lipsa verificării metrologice la balanțele de verificare utilizate;

„Nu tolerăm nici un fel de deficiență, așa cum consumatorii știu deja. Supraveghem prestarea serviciilor și comercializarea de produse alimentare către consumatori permanent, pentru a ne asigura că operatorii economici le respectă drepturile și, implicit, legea. Acțiunile de verificare în acest domeniu de activitate vor continua și în următoarea perioadă” – Emil Nistor, comisar șef adjunct CJPC Alba.